Feed on
Posts
Comments

Treningstyper

Lenge leve forskjellene! Ikke alle ønsker vaskebrett mager eller bulende bicepser, noen ønsker bare å ha det litt moro mens de kommer i form.
Vi jobber videre med å finne forskjellige treningssentre som vi kan anbefale og hvor vi kan finne flere gode tilbud og dette vil komme på en egen side.

På denne siden vil du finne litt generell informasjon om flere treningstyper, kanskje du blir inspirert?

Utvikling av smidighet

For de som er opptatt av å komme i generelt bedre form og spesielt, sikre at kroppen forblir myk og smidig selv når alderen tynger, så er det en rekke forskjellige treningstyper som kan passe.

Tai-chi

Dette er en eldgammel kinesisk treningsform som har fokus på langsomme bevegelser. Rolige, kontrollerte bevegelser som gir en mild trening som passer for alle mennesketyper, enten det er de som er godt trent eller utrent.

Dette er en treningsform som er spesielt populær blant pensjonister i Østen og er blitt mer og mer populær også i Europa.

Yoga

Yoga kommer i flere varianter, men det går ut på det samme. Det handler om å strekke musklene langsomt og bygge opp styrke ved å sikre maksimal kontroll over selv de minste muskelgruppene.

Yoga kjennetegnes ved at man beveger seg langsomt, men det kan være veldig krevende. De som har drevet med yoga i mange år vil kunne presse kroppen og få en hel treningsøkt ut av det.
Mange kjendiser sverger til yoga i en eller annen variant for å sikre at de virkelig får den treningen og ikke minst kroppen de ønsker.

Poledancing

Det kan selvsagt diskutere om poledancing er en treningsform og hvilke type treningsform man snakker om her. Men vi mener at denne handler om å utvikle smidighet og selvsagt styrke. Men bare styrke i seg selv vil aldri gi en uttelling når man skal prøve seg på poledancing. Det kreves teknikk og total kroppskontroll, samt smidighet.

Styrke

Før i tiden var styrketrening noe man forbandt med store, muskuløse mannfolk. Gjerne bodybuildere og personer som brukte steroider for å sikre at de fikk store muskler.

I dag er det heldigvis noe helt annet og det å bygge muskler er anerkjent som positivt for personer både for å bli mer utholdende og for å forebygge skader og sykdommer.

Trening med vektmaskiner

Det finnes mange maskiner som er lagt opp slik at man kan trene med motstand i form av vekter eller i form av din egen kroppsvekt. Grunnen til at man kaller dette for maskiner er fordi de er fastmontert og tillater kun en viss bevegelse.

Nettopp dette gjør også at denne type trening er svært populær fordi det er mindre sjanser for at man kan skade seg. Samtidig så kan man legge på svært mye vekt og dette gjør at man kan få en så hard utfordring som man skulle ønske.

Trening med løse vekter

Å trene med løse vekter, manualer, er noe mer utfordrende. Hvis den som trener ikke gjør det riktig, kan man lett trene på seg skader. Løse vekter kan tvinge armen, beina eller andre kroppsdeler å bevege seg i en feil retning.

Samtidig så er det å trene med løse vekter noe mange liker, nettopp fordi man får en større bevegelsesfrihet. Denne bevegelsesfriheten gjør også at man kan trene på smidighet og kroppskontroll. Så denne treningen fungerer på flere forskjellige nivåer.

Med kroppen som motstand

Det er også flere forskjellige treningsmetoder hvor man jobber uten vekter. Man bruker passiv motstand, man utfordrer kroppens bevegelsesmønster og bruker kroppen som en vektstang.

Vanlige og kjente øvelser er selvsagt sit-ups, pull-ups og armhevninger. Så kan man utfordre disse bevegelsene, gjøre dem mer kompliserte og ikke minst legge til mer vekt.

Kondisjonstrening

Det er mange forskjellige typer kondisjonstrening, fra spinning til løping. Alle går ut på å få en høy puls, få svetten til å sile og søre for at man holder ut lenger.

Det er svært mange fordeler med å jobbe med kondisjonen og de fleste begynner med å gå tur, så øker de til korte løpeturer/sykkelturer og går videre derifra.

Lagidretter

Felles for alle typer lagidretter er at de krever at man klarer å jobbe sammen som et lag. Så her gjelder det å sikre at alle er godt trent, så alle kan støtte hverandre og bringe ut det beste i hverandre.

Det finnes svært mange forskjellige lagidretter, så her er det bare å velge fra øverste hylle. Det eneste problemet med denne type trening er at man må finne andre som både liker samme idrett og man må ha tid til å møtes alle sammen.